System deorbitacji – żagiel deorbitacyjny

Głównym ładunkiem użytecznym PW-Sata2 będzie żagiel deorbitacyjny, który pozwoli na szybsze usunięcie satelity z orbity, gdy przeprowadzi on pozostałe swoje eksperymenty.

PW-Sat2 spalający się w atmosferze podczas deorbitacji. Autor: Marcin Świetlik

PW-Sat2 spalający się w atmosferze podczas deorbitacji. Autor: Marcin Świetlik

Problem kosmicznych śmieci

Deorbitacja satelitów jest dzisiaj coraz częściej poruszanym tematem w związku z rosnącą ilością „kosmicznych śmieci” znajdujących się na niskich orbitach okołoziemskich. Obiekty te stanowią m.in. moduły rakiet wielostopniowych, nieczynne satelity, oraz drobne elementy, które powstały w wyniku zderzeń satelitów (jak np. to z 10 lutego 2009 roku, gdy doszło do zderzenia funkcjonującego satelity Iridium 33 z nieaktywnym satelitą Kosmos 2251). W wyniku takich zderzeń powstaje mnóstwo małych elementów, które krążąc po orbicie zagrażają działającym satelitom. Gdyby projekty wysyłane w kosmos posiadały systemy deorbitacyjne, możnaby zapobiec takim niefortunnym zdarzeniom.

wykres

Nasze remedium

W drugim PW-Sacie systemem deorbitującym jest żagiel, a konkretniej kwadratowa struktura oparta na czterech ramionach otwierana za satelitą. Jego zadaniem będzie zwiększenie powierzchni satelity, a co za tym idzie oporu aerodynamicznego, który na niskich orbitach jest wciąż bardzo znaczącym czynnikiem powodującym wyhamowywanie. Dzięki temu satelita po przetestowaniu pozostałych eksperymentów, na nasz znak rozłoży spadochron i zacznie obniżać orbitę, by docelowo spłonąć w atmosferze.

Aktualne prace

W obecnej chwili trwają prace testowe nad różnymi metodami otwierania. Przewodnim pomysłem na dzień dzisiejszy jest wysunięcie zbiornika ze spadochronem na pewną odległość od satelity i rozłożenie czterech niezależnych par ramion ze sprężyn płaskich. Każda z nich trzymałaby jedną ćwiartkę spadochronu, dzięki czemu ewentualny problem w rozłożeniu jednej z ćwiartek nie wpłynąłby na pozostałą część systemu.

Poniżej przedstawiamy krótką galerię prac nad prototypem z sierpnia 2014 r.

Comments are closed